Cikkek

A vitaminokról

2019.03.05 09:11

Ön mit tud a vitaminokról?

A vitaminok olyan biológiailag aktív szerves vegyületek, melyek nélkülözhetetlenek szervezetünk zavartalan működéséhez, egészségünk megőrzéséhez.

Az élő szervezetben a vitaminok milligrammnyi mennyiségei összetett enzimfolyamatok tömegének lebonyolításához szükségesek.

Sokan úgy gondolják, hogy éppen elegendő mennyiségű vitamint fogyasztanak a napi táplálékukkal. De igazság szerint ez már annak is csak nagyon nehezen sikerül, aki gondosan odafigyel arra, hogy mit eszik.

Ha szeretné, megmutatjuk Önnek, hogy mire kell figyelnie a megfelelő vitaminok kiválasztásakor...

A vitaminok és ásványi anyagok bevitelét tekintve több szempontból is nehéz helyzetben vagyunk. A káros környezeti hatások az utóbbi évtizedekben jelentősen megnőttek (ide értendő a stressz is!), és sajnos ezzel párhuzamosan viszont a termőföld kihasználtsága és helytelen kezelése miatt, a gabonafélék, zöldségek és gyümölcsök mikro-tápanyag tartalma is jelentősen csökkent.

A zöldségek és gyümölcsök felhasználják vitaminjaikat a saját "egészségük" védelmére, így abból már lényegesen kevesebb marad nekünk. Ráadásul nagyon fontos lenne, hogy mindig friss gyümölcsöt, zöldséget fogyasszunk, hiszen a vitaminvesztés azonnal megkezdődik, amint leszedik a termést, és megkezdődik a tárolás.

Ezt még tovább rontjuk a főzéssel, aminek következtében a vitaminveszteség elérheti az 50%-ot is. Párolásnál viszont már csak 15-20%, gőzölésnél pedig csak 6-7% a vitaminveszteség.

Összességében azonban azt mondhatjuk, hogy az értékes tápanyagok jelentős hányada sajnos nem jut el a tányérunkig!

Vízben és zsírban oldódó vitaminok

A vitaminoknak két típusát különböztetjük meg, a vízben- és a zsírban oldódó vitaminokat. Vízoldékony vitamin a B-vitamin csoport, a riboflavin, a niacin, a pantoténsav és a C-vitamin.

Ezek a szervezetben nem tudnak felhalmozódni, és az állandóan cserélődő vízzel együtt gyorsan kiürülnek. A szükséges mennyiségben, naponta kell felvennünk a táplálékainkkal, különben azonnal megkezdődik a hipovitaminózis, azaz a vitaminveszteség kialakulása.

Zsíroldékony vitaminok az A-, D-, E- és K-vitaminok. Különösen sokat raktároz belőlük a máj, és a későbbi mostohább ellátású időkben a tartalékból fokozatosan kerül vissza a véráramba a szükséges mennyiség. Vitaminhiány jellemzően a tavaszi hónapokra alakulhat ki, amikorra a készletek kimerülhetnek, ha nem pótoljuk őket időközben.

Ásványi anyagok és nyomelemek

Az ásványi anyagok létszükséges elemei a táplálkozásnak.

A szervezet ásványi-anyag készlete csupán 4-5 százalék, melynek körülbelül felét a kalcium, negyedét a foszfor teszi ki. Ezeken kívül sokféle más anyag is jelen van, bár többnyire igen kis mennyiségben. Ezért is nevezték el ezeket nyomelemeknek.

Az ásványok funkciójáról ma már széleskörű információs anyag áll rendelkezésünkre. A legfontosabbak a kalcium, kálium, nátrium, magnézium, foszfor, króm, kobalt, réz, vas, mangán, szelén, cink, jód, fluor és molibdén.

Azonban az ásványi anyagok zömét nagyon nehezen építi be a szervezet! Például a szervezetünkbe kerülő szervetlen vasnak csupán a 2-10 százaléka szívódik fel. Ezért a korszerű készítmények az ásványi anyagokat már szerves aminosav-kelátok formájában tartalmazzák. Ezek könnyebben felszívódnak, és jobb lesz a hasznosulásuk is.

Ráadásul az ásványi anyagok igen érzékeny egyensúlyban állnak egymással, ezért érdemes mindig komplex készítményt fogyasztania. Az ilyen készítmények az ásványokat és vitaminokat szerves formában és a megfelelő arányban tartalmazzák, így azok segítik egymás felszívódását.

Minőségi vitaminok

A minőségi vitaminok,természetes alapanyagúak,kelát kötésűek,és folyamatos felszívódásúak.

A vitamin és ásványi-anyag pótlásra a megoldást a különböző vitaminkészítmények jelentik. Segítségükkel kiegészíthetjük gyakran hiányos táplálkozásunkat, hogy testünk megkapjon minden építőanyagot az erős, egészséges és ellenálló szervezet felépítéséhez.

A jó minőségű vitamin készítmények természetes alapanyagúak, szerves kelát kötésűek és mega-dózis esetén folyamatos felszívódásúak. Ha választott készítményünk ezeknek nem felel meg, akkor pénzünk nagyobbik részét egyenesen a lefolyóba engedjük.

Lehetőleg étkezés közben vagy közvetlenül utána vegyük be a vitaminokat, mivel az emésztési és felszívódási folyamatok ilyenkor a legaktívabbak. A folyamatos felszívódású tablettákat és a kapszulákat egészben kell lenyelni, mert ha darabokra törjük, vagy szétrágjuk a tablettát, akkor a felszívódása is gyorsabban történik, ezért rövidebb idő alatt ki is ürül a szervezetből.

A tudatosság a lényeg!

Vitamin kiegészítésre minden nap szükségünk van!

Annak megállapítása, hogy kinek mennyi a vitaminra van szüksége, több tényezőn is múlik. Ebben nagy szerepet játszik az illető testsúlya, lakhelye, munkája és fizikai állapota.

Egy belvárosban lakó 100 kg testsúlyú benzinkutasként dolgozó férfinak, aki esténként súlyzózik egy konditerem pincehelységében, és tipikus magyaros táplálkozást folytat, lényegesen nagyobb a vitaminszükséglete, mint egy vidéki 50 kg-os egyetemista lánynak. De teljesen eltérő a vitaminszükséglete egy kismamának, egy nyugdíjasnak és egy tinédzsernek is.

Szerencsére minden igénybevételnek megvan a saját vitaminkészítménye.

A vitaminszedés hatásai

A vitaminokat tartalmazó kiegészítők, ásványi anyagok szedésének kedvező hatása legalább több hét, vagy több hónap múlva válik érezhetővé: javul az általános közérzet, a viselkedés energikusabb, a hangulat optimistább lesz, könnyebb elkerülni vagy leküzdeni a kisebb betegségeket. Fontos szem előtt tartani, hogy miket lehet távlatilag elkerülni az ilyen kiegészítők szedésével (példaként): csontritkulás, rák, szívbetegségek, stroke, szenilitás.

Ennek oka az, hogy a modern átlagember általában vitaminhiányosan étkezik, nem visz be szervezetébe elegendő mennyiségű vitamint. Orvosi vér- és vizeletvizsgálat alapján kiderülnek bizonyos hiányzó, vagy kevéssé felszívódó anyagok, amiket pótolni kell. Más vitaminok hiányát nehéz ilyen laborvizsgálatokkal kimutatni. Egyes táplálkozástudományi szakemberek a vérben lévő antioxidánsok szintjének vizsgálatát tartják fontosnak, mert ezek jobban tükrözik az általános egészségi szintet, mint maguk a vitaminok, amik az antioxidánsoknak csupán építőkövei.

A vitaminok szerteágazó hatását ma már elég jól le tudjuk írni. Vizsgálódjunk és gyanakodjunk, ha egyes „vitaminkészítményeket” azonnali hatás; az Alzheimer-kór gyógyítása; rákgyógyszer; különleges összetétel; titkos recept; csodálatos gyógyulás; újra felfedezett; elfeledett tudás címszavakkal reklámoznak.

Már kialakult, súlyos betegségek esetén konzultáljunk orvosunkkal, akit tájékoztassunk vitaminszedési szokásainkról. A vitaminok szedése nem okoz zavart az orvos által felírt gyógyszerek hatásában, ha mindegyiknél betartjuk a szedésére vonatkozó szabályokat.

Vitaminhiány, avitaminózis

  • A legtöbb nő nem fogyaszt naponta elegendő vasat, cinket, B6-vitamint, kalciumot, magnéziumot (320 mg) és E-vitamint (400 NE).
  • A legtöbb férfi nem fogyaszt naponta elegendő cinket és magnéziumot (420 mg).

Ha a szervezet huzamosabb ideig nem kap meg egy bizonyos vitamint, vitaminhiány lép fel, majd ennek következtében az adott vitaminra jellemző hiánybetegség alakul ki.

Vitaminhiányra lehet számítani az alábbi esetekben:

  • Kevés nyers, friss gyümölcs, zöldség fogyasztása
  • Tartós stresszes állapot
  • Műtét utáni állapot
  • Krónikus betegség fennállása (pl. asztma: magnéziumhiány, vagy cukorbetegség: C-vitamin-hiány). Egyes betegségek megváltoztatják a vitaminok felszívódási módját, tehát ezekből többet igényel a szervezet.
  • Terhesség, szoptatás: a vitaminok egy részét a magzat kapja meg.
  • Depresszió: ilyenkor csökken az étvágy, ami tovább rontja a helyzetet.
  • Dohányzás: megnöveli a vitaminigényt, különösen a C-vitaminét.
  • Nagy mennyiségű alkohol rendszeres fogyasztása: a legtöbb nehéz ivó többféle vitamin hiányában szenved, különösen a B-vitaminok hiányában.

Vitaminhiányos (és ásványianyag-hiányos) tünetek lehetnek: energiahiányos viselkedés, rosszkedv, fáradtság, ingerlékenység, álmatlanság, gyakori kisebb betegségek elkapása (pl. nátha).

Néhány, már orvosilag kimutatható hiánybetegség:

Vitaminok túladagolása, hipervitaminózis

Léteznek dokumentációk arra, hogy egyes vitaminok nagy mennyiségű szedésének mellékhatásai vannak. Minél magasabb a túladagolás mértéke, annál erősebbek a mellékhatások.

Kizárólag természetes élelmiszer-fogyasztással általában nem érhető el a túladagolás.

A vitaminok túladagolása csak ritkán okoz maradandó megbetegedést. Gyakran a vitaminkészítmények adalékanyagai okozzák a mellékhatásokat – néhány esetben maradandót is.

A tolerált mennyiség személyfüggő, korreláció mutatkozik a kor, nem, egészségi terheltség és a vitaminszükséglet között.

Megállapították a „tolerable upper intake level”t (UL), azt az adagot, amelyet a lakosság még a mellékhatások jelentkezése nélkül elfogyaszthat egy nap.

Források:

  • Egészségügyi ABC, Medicina Könyvkiadó, Budapest, 1974, ISBN 963-240-705-9
  • Bíró és Lindner: Tápanyagtáblázatok, Medicina Kiadó, Budapest, 1999
  • videó egy konferenciáról
  • Oxford Handbook of Nutrition and Dietetics, Oxford University Press, 2006, ISBN 0-19-856725-1
  • Handbook of vitamins (szerk.: Robert B. Rucker ... [et al.]), 4th ed., CRC Press Taylor & Francis Group, 2007, ISBN 0-8493-4022-5
  • Alan H. Pressman, Sheila Buff: The Complete Idiot's Guide to Vitamins and Minerals, alpha books (A Simon and Schuster Macmillan Company), 1997, ISBN 0-02-862116-6
  • Earl Mindell: Vitamin Bible in the 21st Century, 1985, ISBN 0-7592-0860-3

A www.egeszsegtaram.hu oldalon található információ kizárólag információadás, tájékoztatás céljára szolgál. Nem alkalmas diagnózis felállítására, és nem helyettesíti az orvosi kezelést. Nem állítunk fel diagnózist, nem végzünk kezeléseket, és nem adunk orvosi tanácsokat sem személyes találkozások során, sem az Interneten keresztül. Egészségügyi problémákkal kérjük, minden esetben forduljon megfelelő szakemberhez. Az információ semmilyen körülmények közt nem helyettesítheti a szakorvosi tanácsadást vagy kezelést. A www.egeszsegtaram.hu minden felhasználójának nyomatékosan felhívjuk a figyelmét arra, hogy tüneteivel a kezelőorvosához forduljon, és ne kezdje saját magát kezelni, illetve ne próbáljon módosítani az orvos által előírt kezelésen, vagy esetleg az orvos által előírt kezelést abbahagyni. A www.egeszsegtaram.hu tartalma nem használható gyógykezelés kiválasztására, alkalmazására vagy befejezésére. Az oldal tartalma nem helyettesítheti képesített és elismert orvos tanácsát vagy kezelését.

Webáruház készítés
arradar.hu