Cikkek

Miért fontos a vitamin ?

2019.09.25 08:59

mint a Dallas Jockey nélkül…

A vitaminok és ásványi anyagok a szervezetünk működésében éppen olyan fontosak, mint a  fehérjék, szénhidrátok, zsírok,makrotápanyagok. Az emberi szervezet működési mechanizmusaiban ezek az anyagok tehát nélkülözhetetlenek. Ennek ellenére mégis nagyon sokan zéró jelentőséget tulajdonítanak nekik. Minden más fontosabb: egy kreatin, egy tömegnövelő, egy zsírégető.Tudj meg minél többet a vitaminokról.Kattints ide!!

Bármi, amelyről azt gondoljuk, hogy elengedhetetlen a célunk eléréséhez, pedig valójában csak egy extra kiegészítő, egy plusz segítség, amely csak akkor válhat hasznunkra, ha a szervezetünk működése alapvetően optimális. Nincs vita: ha nem szedsz vitamint, a szervezeted működése nem lesz optimális.Miért fontos a  vitaminok és nyomelemek szerepe az életünkben.Kattints ide!!

Akár sportoló vagy, akár nem. Ha sportoló vagy, az aktivitásod minden tápanyagból emelt mennyiséget követel meg, így a mikrotápanyagokból is.

Átlagemberként, átlagos aktivitással is éri annyi káros hatás a szervezeted, amely szintén igényli az extra vitamin- és ásványianyag-bevitelt. Hagyományos tápanyagforrásokból nem tudunk elegendő mennyiséget magunkhoz venni ezekből. Főleg az idősebb korosztály szeret ágálni a vitaminkészítmények ellen, és büszkén hangoztatni, hogy természetes forrásokból, gyümölcsökből megoldja a dolgot.

Tisztázzuk a dolgot. Ehetsz annyi gyümölcsöt, hogy szétrepedsz, akkor sem fogsz annyi vitaminhoz jutni, amennyi számodra elengedő lehet. Ha elhiszed, hogy narancsból elegendő C-vitaminhoz fogsz jutni, akkor érdemes gondolkodni a száraz tényeken: a klasszikusan jó C-vitaminforrásnak tartott narancs kilója biztosít nagyjából 500-600mg C-vitamint.

Egy közepes méretű narancs átlagosan 15g cukrot tartalmaz, jobb esetben 600mg C-vitaminért cserébe 15dkg tiszta cukor a hasnyálmirigyünknek elég rossz biznisz, valljuk be. És akkor még a dolog anyagi vonzatáról nem is beszéltünk… ami a C-vitamint illeti, egy átlagember számára is erősen javasolt napi 1g C-vitamint bevinni az elfogyasztott ételek vitamintartalmán felül, ez egy sportoló esetében kb. 2-3g, betegségek idején, vagy amennyiben erős oxidatív stressznek tesszük ki a szervezetünket, ez a mennyiség a 10g-ot is elérheti.

Hogyan ismerhető fel a vitaminhiány?

Talán meghökkentő, de még ma sem tudunk pontos választ adni arra a kérdésre, hogy mennyi vitaminra is van szükségünk. Csak orvosi ajánlások vannak arra vonatkozóan, hogy az életkortól, a testsúlytól és a fizikai állapottól függően mennyit kell bevinni szervezetünkbe.

Az emberi test vitaminszükségletét számos tényező befolyásolja. Az igény megnő pl. növekedés, fejlődés, terhesség esetén, időskorban, fogyókúra alkalmával. A sportolás – különösen a versenysport –, a tartós, nehéz fizikai és szellemi megterhelés, a fertőző betegségek, valamint az azt követő lábadozás ugyancsak nagyobb mennyiséget igényelnek. A dohányosok és az alkoholisták szervezetének az egészséges felnőttek számára ajánlott napi értékek két-háromszorosára van szüksége ahhoz, hogy a szenvedélybetegség okozta káros hatásokat valamelyest ellensúlyozza.

Másik kérdés, honnan tudjuk, hogy vitaminhiányunk van, hiszen ma már ez nem jelentkezik olyan markánsan, mint régen a hajósoknál vagy az eszkimóknál. Éppen ezért nehéz felismerni, ha valakinek lappangó, ún. látens vitaminhiányra vezethetők vissza a panaszai. Ha ezt pl. a helytelen étkezési szokás váltja ki – aminek sokszor rossz közérzet a következménye –, akkor egy vitaminkészítmény már egy héten belül javulást eredményezhet. A tüneteknek azonban más oka is lehet, pl. vérszegénység, vagy egy sor más betegség. Ha azok nem szűnnek a vitaminkúra után, mindenképpen tanácsos orvoshoz fordulni.

A vitaminhiány tünetei:

A vitaminhiány tünetei függenek attól, hogy milyen vitamin(ok)ból van kevesebb a szükségesnél.

A-vitamin: Hiánya főleg az idősek körében gyakoribb, általában vitaminban szegényebb étrendjük miatt. A fertőzések, például a tüdőgyulladás fokozzák a vitamin felhasználását, ilyenkor fokozottan figyelni kell az elégséges bevitelére. Az A-vitamin hiányában a szaruhártya hiperkeratózis, valamint farkasvakság alakul ki, és a szervezet fertőzésekkel szembeni ellenálló képessége is csökken. A napi ajánlott beviteli mennyiség nőknek 0,8 mg (2670 NE, nemzetközi egység), férfiaknak 1,0 mg (3340 NE).

D-vitamin: Képződéséhez napfényre van szükség. Napi legalább 10 perces szabadban tartózkodás (fedetlen fejjel és karral) ellátja a szervezetünket a kellő D-vitamin mennyiséggel, ám időjárástól függően október végétől, november elejétől a napsütéses tavasz beköszöntéig pótlásra van szükség. A szervezet D-vitamin-előállító képessége a korral csökken, ezért idősebbeknél különösen fontos ennek pótlás. Vitaminhiányt figyeltek meg a policisztás petefészek szindrómában szenvedő nők döntő többségében is.
Hiánya csökkenti a csontok ásványianyag-tartalmát, ezért könnyebben törhetnek, deformitások, csontritkulás és rachitis (angolkór) alakulhat ki.
Az ajánlott napi beviteli mennyiség 200 NE (5 mikrogramm), terhes nők és öregek esetében 400 NE. Télen egészséges felnőtteknél növelhető a bevitele. Újabban 15-20 mikrogramm , azaz 600-800 NE napi bevitelt tartanak szükségesnek.

E-vitamin: Egészséges emberben, kellően változatos étrend, növényi olajok használata mellett a táplálkozási eredetű E-vitamin-hiány nem fordulhat elő. Zsírfelszívódási zavar esetében kell E-vitamin hiánnyal számolni és megfelelő módon pótolni; ilyen esetben a vörösvérsejtek élettartama is csökken. Az ajánlott napi bevitel nőknek 12 mg, férfiaknak 14 mg (18-21 NE).

K-vitamin: Hiánya bél- és májbetegségben szenvedőket érinthet gyakrabban, egészséges bélrendszer esetében szinte kizárt. Zsíremésztési és felszívódási zavarokkal küzdőknek fokozottan oda kell figyelni az elégséges K-vitamin bevitelre, mert könnyen sérülhet a normális véralvadásuk. Hiány esetén szigorú orvosi felügyelet szükséges, mert egy komolyabb sérülés esetén az elvérzés veszélye is fennállhat.

B1-vitamin (tiamin): Hiánya éhezés, diétás megszorítás vagy egyoldalú étkezés következtében alakul ki, illetve néhány élelmiszer antitiamin hatású anyagokat tartalmaz, mint az élesztő, gombák és a fekete ribizli, de kiegyensúlyozott táplálkozással hatásuk nem okoz B1-vitamin-hiányt.

B2-vitamin (riboflavin): Hiánya bőr- és nyálkahártya-tüneteket okoz, de mivel nagyon sok élelmiszer tartalmazza, ezért izolált hiánya nem fordul elő.

B3-vitamin (niacin): Legismertebb hiánybetegsége a pellagra ('durva bőr'), amelynek fő tünetei a bőr napfénynek kitett területein megjelenő sötét foltok és a szaruréteg túlburjánzása. Főként a sok kukoricát fogyasztók körében fordulhat elő, mivel abban niacin-antagonista hatású anyag található.

B6-vitamin: Egy felmérés szerint a nők fele nem jut hozzá a napi ajánlott mennyiségű B6-vitaminhoz; a fogamzásgátlót szedőknél ez az arány még sokkal magasabb. Már kisebb mértékű hiánya is növeli a szervezetben a homocisztein-szintjét, ami a szív- és érrendszeri megbetegedések kialakulásának kockázatát növeli. Súlyos B6-vitamin-hiány tüneteként bőrbetegségek jelennek meg, jellemzően dermatitis (bőrgyulladás) és akné. Az idegrendszerre is hatással van, ezért a bőrtünetek előtt álmatlanságot, depressziót és esetenként görcsrohamokat lehet megfigyelni. Már napi 1,5-2 mg B6-vitamin is elegendő a hiánytünetek elkerüléséhez, de ajánlanak ennél lényegesen többet is.

B12-vitamin: Hiányát felszívódási zavarok és csökkent gyomorsavtermelés idézhetik elő, aminek tünete lehet fáradtság, depresszió, idegkárosodás okozta zsibbadás és bizsergés a végtagokon. Felszívódását nehezíthetik a bél gyulladásos betegségei (mint a Crohn-betegség és a colitis), a köszvény és az alkoholizmus. Napi 2-3 mikrogramm már elegendő bevitelt jelent, de 1000 mikrogramm/nap megfelelő a vészes vérszegénység kezelésére.

B7-vitamin(biotin, H-vitamin): Hiányában étvágytalanság, bőrelváltozások, vérszegénység, érzészavar és koleszterinszint-emelkedés jelentkezhet. Szükséges napi bevitele 30-60 mikrogramm.

B5-vitamin (pantoténsav): Hiánya hasfájást, hányingert, álmatlanságot, gyengeséget és érzészavart eredményezhet. Szükséges bevitele 6-8 mg/nap.

C-vitamin: Manapság C-vitamin-hiány nagyon ritkán fordul elő. Napi 10 mg-nál kevesebb C-vitamin-bevitel a skorbut, 50 mg-nál kevesebb pedig szívbetegségek és szürke hályog kialakulásának kockázatát növeli. Átlagosan napi 100-150 mg ajánlott belőle, ami már 3 deciliter frissen facsart narancslében megtalálható.

 

A legjobb természetes vitaminforrások

A zsírban oldódó vitaminokat főként tej és tejtermékekben, tojásban, halakban és növényi olajokban találjuk meg. A tőkehalmáj nagyon gazdag D-vitaminban, belőle 1 g már fedezi a napi D-vitamin szükségletünket. K-vitaminban gazdag a szója, illetve a sötétzöld levelű zöldségek, amelyek magas karotin-tartalommal is rendelkeznek. A búzacsíra, teljes kiőrlésű gabonák, mandula, dió és mogyoró gazdag E- és B6-vitaminban. Az állati eredetű élelmiszerek B12-, B6-vitamin- és biotintartalma jelentős. C-vitaminban gazdag a citrusféléken kívül a kivi, brokkoli, karfiol, karalábé, sóska és a paradicsom. A-vitamin hőre és erős fényre lebomlik, ezért is ajánlott minél többször nyers zöldséget és gyümölcsöt fogyasztani.

A tavaszi fáradtságot a télen jelentősen lecsökkent D- és C-vitamin szint okozhatja, ha a téli borús időben nem gondoskodtunk a plusz bevitelről.

 

Forrás: Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége,
Táplálkozási Akadémia

 

Fontos:

A vélemények vásárlóink egyedi szubjektív tapasztalatai,ezekkel nem állítanak egyik,-a webáruházban kapható termékről gyógyhatást.

Tartósan fennálló tünetek esetén, keresd fel kezelőorvosod ,ennek elmaradásából származó egészségkárosodásért az Egeszsegtaram.hu üzemeltetője nem vállal felelősséget!!

A termék hatásmechanizmusa egyénenként változó, így az alábbi esetek felsorolása nem jelent javulási garanciát hasonló tünetekkel rendelkező vásárlók számára. Ahogyan minden ember szervezete és fennálló tünete is más és más, a hatásmechanizmus is kortól és élettani állapottól függően változhat. Kérjük, minden esetben kérdezze meg orvosát vagy természetgyógyászát és súlyos panasz esetén forduljon szakemberhez.

A www.egeszsegtaram.hu oldalon található információ kizárólag információadás, tájékoztatás céljára szolgál. Nem alkalmas diagnózis felállítására, és nem helyettesíti az orvosi kezelést. Nem állítunk fel diagnózist, nem végzünk kezeléseket, és nem adunk orvosi tanácsokat sem személyes találkozások során, sem az Interneten keresztül. Egészségügyi problémákkal kérjük, minden esetben forduljon megfelelő szakemberhez. Az információ semmilyen körülmények közt nem helyettesítheti a szakorvosi tanácsadást vagy kezelést. A www.egeszsegtaram.hu minden felhasználójának nyomatékosan felhívjuk a figyelmét arra, hogy tüneteivel a kezelőorvosához forduljon, és ne kezdje saját magát kezelni, illetve ne próbáljon módosítani az orvos által előírt kezelésen, vagy esetleg az orvos által előírt kezelést abbahagyni. A www.egeszsegtaram.hu tartalma nem használható gyógykezelés kiválasztására, alkalmazására vagy befejezésére. Az oldal tartalma nem helyettesítheti képesített és elismert orvos tanácsát vagy kezelését.

 

 

Webáruház készítés
arradar.hu