Cikkek

8 ok, amiért érdemes D-vitamint szedned!

2020.01.30 09:58

A D-vitaminnal kapcsolatban az utóbbi években változtak az ajánlások, sok olyan kutatás látott ugyanis napvilágot, amely szerint többre lenne szükségünk, mint eddig gondoltuk. A bőrproblémáktól kezdve egészen a komolyabb betegségekig számos rendellenesség kialakulásában játszhat ugyanis szerepet a D-vitamin hiánya.

 
Image

Miért fontos a D-vitamin?

 Régóta tudjuk, hogy a D-vitamin hiánya esetén nagy az esélye a csontritkulásnak, az angolkórnak és a demenciának, az elmúlt években azonban kiderült többek között az is, hogy megfelelő D-vitamin-bevitellel csökkenthető az 1-es típusú diabétesz, az időskori makuladegeneráció, a szív- és érrendszeri problémák, a melanóma vagy éppen a depresszió kockázata. De lássuk, pontosan miért is fontos számunkra a D-vitamin

8 ok, amiért érdemes D-vitamint szedned!


A D-vitaminnal kapcsolatban az utóbbi években változtak az ajánlások, sok olyan kutatás látott ugyanis napvilágot, amely szerint többre lenne szükségünk, mint eddig gondoltuk. A bőrproblémáktól kezdve egészen a komolyabb betegségekig számos rendellenesség kialakulásában játszhat ugyanis szerepet a D-vitamin hiánya.

Régóta tudjuk, hogy a D-vitamin hiánya esetén nagy az esélye a csontritkulásnak, az angolkórnak és a demenciának, az elmúlt években azonban kiderült többek között az is, hogy megfelelő D-vitamin-bevitellel csökkenthető az 1-es típusú diabétesz, az időskori makuladegeneráció, a szív- és érrendszeri problémák, a melanóma vagy éppen a depresszió kockázata.

De lássuk, pontosan miért is fontos számunkra a D-vitamin!

  1.       A D-vitamin valójában nem is vitamin

Sokkal több ugyanis mint egy vitamin! A D-vitamin valójában egy szteroidhormon előanyaga, és csak orvostörténeti okokból hívják vitaminnak. A D-vitamin kétféle formában fordul elő: a D3 (kolekalciferol) vitamin a zsíros halfélékben és a tojássárgájában, míg a D2 vitamin (ergokalciferol) néhány gombafélében található meg. Előbbi sokkal aktívabb és hasznosabb, mivel kétszer olyan mértékben növeli a vérben a D-vitamin szintjét mint a D2.

  1.       Immunrendszer

A D-vitamin hasznos segítség lehet a télen gyakori vírusos fertőzések leküzdésében, ugyanis hiánya esetén csökken az immunrendszer működésében és a kórokozók elpusztításában fontos szerepet játszó fehérvérsejtek (T-limfociták) aktivitása.

  1.       Bőrbetegségek

Egyes tanulmányok összefüggést találtak az alacsony D-vitamin-szint és a bőrszárazság, a pikkelysömör és az ekcéma között.

  1.        Csontok

A D-vitamin segíti a kalcium hasznosulását a szervezetben. Tartós D-vitamin-hiány esetén nem kielégítő a kalcium és a foszfor felszívódása a szervezetben, és ez előbb-utóbb csontvesztéshez és a csontok lágyulásához vezet.

  1.       Szív- és érrendszeri megbetegedések

Vizsgálatok szerint a D-vitamin-hiány hozzájárulhat a szívelégtelenség súlyosbodásához, továbbá a magas vérnyomás kialakulásához, és emellett fokozhatja az érelmeszesedés kockázatát is. A Leedsi Oktatókórház kutatói 163 szívelégtelenséggel küzdő beteget vontak be vizsgálatukba, amelyben a D-vitaminnak a szívizomgyengeségre tett hatását elemezték. (A kutatásban résztvevők korábban már szívproblémákkal küzdő, 70 éves átlagéletkorú személyek voltak.) Egy csoportjuk D-vitamin-tablettát, míg másik részük hatóanyag nélküli cukros pirulát kapott egy éven át minden nap, szívműködésüket pedig EKG segítségével követték nyomon. A D-vitamint szedő csoportnál a szívműködés javulását figyelték meg: a kipumpált vér aránya 26 százalékról 34 százalékra emelkedett, míg a placebót fogyasztóknál nem történt változás.

  1.       Cukorbetegség

Magzati és csecsemő-, valamint kisgyermekkorban a D-vitamin-hiány fokozza az 1-es típusú diabetes mellitus kockázatát, míg a felnőttkori D-vitamin-hiány növeli a 2-es típusú cukorbetegség kockázatát, amit az American Journal of Epidemiology című folyóiratban megjelent tanulmány is igazol.

  1.       Degeneratív idegrendszeri betegségek

Az eddigi tudományos kutatások szerint a D-vitamin-hiány degeneratív idegrendszeri betegségekben is kockázati tényező. A JAMA Neurology című szaklapban megjelent tanulmányban 382, átlagosan 75 éves nő és férfi vett részt, akik között voltak egészségesek és enyhe kognitív hanyatlással, illetve demenciával küzdők is. A vizsgálatok alapján a kutatók arra jutottak, hogy a D-vitamin elégtelen mennyisége összefügg az epizodikus memória és a végrehajtó funkciók romlásának jelentős gyorsulásával, ami növeli az Alzheimer-kór, illetve a demencia kialakulásának esélyét.

  1.       Termékenység

Hogyan hathat a D-vitamin a nők termékenységére? A menstruációt és peteérést szabályozó AMH-hormon termelődése és a D-vitamin-ellátottság között szoros kapcsolat van – olyannyira, hogy négyszer kisebb a fogamzás esélye, ha az illetőnek kiürültek a D-vitamin-raktárai. Figyelemre méltó, hogy az északi sarkkör környékén élő nők ritkábban esnek teherbe télen, mikor kevesebb D-vitamin jut a szervezetbe. Fontos továbbá kiemelten figyelni a D-vitamin bevitelre a terhesség és szoptatás ideje alatt.

NAPI AJÁNLOTT FOGYASZTÁS

Kép forrása: Hazai konszenzus a D-vitamin szerepéről a betegségek megelőzésében és kezelésében

Forrás:
Norman, A. W.: From vitamin D to hormone D: fundamentals of  the vitamin D endocrine system essential for good health. Am. J. Clin. Nutr., 2008, 88, 491S–499S

Am J Clin Nutr. 2010 May;91(5):1255-60. doi: 10.3945/ajcn.2009.29094. Epub 2010 Mar 10.
Holick, M. F., Chen, T. C., Lu, Z., et al.: Vitamin D and skin physiology: a D-lightful story. J. Bone Miner. Res., 2007, 22 (Suppl. 2), V28–33.
Department of Dermatology, Bispebjerg Hospital, H.C. WULF Bispebjerg Bakke 23, DK-2400 Copenhagen NV, Denmark
Prevalence of hypovitaminosis D in cardiovascular disease (from the National Health and Nutrition Examination Survey 2001-2004)
American Journal of Epidemiology, Volume 177, Issue 5, 1 March 2013, Pages 411–419,
JAMA Neurol. 2015;72(11):1295-1303. doi:10.1001/jamaneurol.2015.2115

 

Webáruház készítés
arradar.hu