Okosabb gyerek?

Omega 3 az egészség alfája és omegája

2019.04.14 21:00

Omega 3 - az egészség alfája és omegája

Az ismerőseim körében egyre több szülőtől hallom, hogy milyen sokat követelnek a gyerekektől mostanában az iskolában, és milyen jó lenne, ha valamilyen étellel vagy "csodabogyóval" lehetne javítani a befogadóképességüket! Jelentem, ez megoldható! A neve: Omega-3!

Magyarországon sajnos lényegesen kevesebb omega-3 forrást, például tengeri halat fogyasztunk, mint amennyire szervezetünknek alapvetően szüksége lenne. Pedig az elmúlt évek kutatásai során kiderült, hogy az omega-3 kiemelkedő szerepet tölt be agyunk optimális fejlődésében, érrendszerünk épségének fenntartásában, valamint a manapság nem ritka depresszió csökkentésében.

Okosabb gyerekek?

Az omega-3 zsírsavak nagyon fontos szerepet játszanak a szemek és az agy kialakulásában, illetve a csecsemőkori fejlődésben. Az omega-3 az idegsejtek membránjainak legfontosabb építőeleme. Ettől folyékonyak, rugalmasak, hajlékonyak és átjárhatóak az idegsejt-membránok.

Éppen ezért a megfelelő omega-3 bevitel már a terhesség ideje alatt is létfontosságú erővel bír. Ausztrál kutatók közel 100 várandós nőt vontak be egy kísérletükbe. A kismamák egy része terhessége 20. hetétől rendszeresen szedett halolaj készítményt, miközben a másik csoportnak olívaolajat adtak.

A születés után halolajjal táplált kismamák csecsemőinél a köldökzsinór-vérmintáiból egyértelműen igazolható volt a magasabb omega-3, illetve omega-6 zsírsavszint. Amikor a gyermekek két és fél évesek lettek, egy kéz-szem koordinációt felmérő vizsgálaton a halolaj készítményt szedett édesanyák gyermekei sokkal kiemelkedőbben teljesítettek.

Egy másik, talán még érdekesebb kísérletben pedig egy nagy-britanniai kutatócsoport igen meglepő eredményről számolt be néhány 8 és 13 éves korú gyerekkel végzett vizsgálata kapcsán. A gyerekek omega-3 és omega-6 esszenciális zsírsavak kombinációját tartalmazó készítményt kaptak. Emellett bátorították őket a testmozgásra, a zsíros rágcsálnivalók és szénsavas üdítők bevitelének csökkentésére. A kísérlet végén egy olyan géppel készítettek felvételt agyukról, mely kimutatja az agyi fejlődés biokémiai jelzőanyagát, az NAA-t (N-Acetylaspartat). A magas NAA szint jelzi az agyi idegrostok növekvő számát.

Az eredmények a kutatókat is meglepték. Három hónap alatt csekély NAA növekedést vártak, de ennek mértéke akkora volt, amely normál esetben három év alatt történik meg! A gyerekek agyában több lett az idegi összeköttetések száma és nőtt az agysejtek sűrűsége is (ahhoz hasonlóan, ahogy egy fa több ágat növeszt). Jelentős javulás következett be a gyerekek olvasási készségében, koncentráló és probléma megoldási képességében, valamint a memóriájukban.

Az eszkimók titka

Orvosok néhány csoportja már a 60-as években felfigyelt arra, hogy az eszkimóknál nagyságrendekkel kevesebb a szív-érrendszeri betegségek előfordulása és az ebből eredő halálozás, mint a fejlett nyugaton.

Véleményük szerint ez a táplálkozási szokásokkal, konkrétabban, a magas halfogyasztással van összefüggésben.

Ugyanis a halhús úgynevezett többszörösen telítetlen zsírsavakat, köztük nagy mennyiségben omega-3 zsírsavat tartalmaz. Ezek eltérnek azoktól a szintén többszörösen telítetlen zsírsavaktól, amelyek a növényi olajokban vannak (omega-6 zsírsavak), és szervezetre gyakorolt hatásuk is teljesen különböző.

A kutatások során megállapították, hogy az omega-3 zsírsavak hatékonyan csökkentik a koleszterin és a triglicerid szintet. A szív és érrendszeri védőhatást tovább növeli az a tény, hogy az omega-3 megnöveli az érfalban képződő azon anyagok elválasztását, melyek az érbelhártya épségének megőrzése a feladatuk. Ezek csökkentik a gyulladásos folyamatokat, és így csökkentik az érfalakra rakódó plakkok kialakulásának a veszélyét is.

Az is bizonyságot nyert, hogy az omega-3 zsírsavak megakadályozzák a vérlemezkék összetapadását, növelik a véralvadási időt, ezáltal minimalizálják a vérrög kialakulásának az esélyét. Kísérletek igazolják azt is, hogy a hatásosan kezelhető omega-3 zsírsavval a kismértékű, úgynevezett határérték szintű magas vérnyomás.

Ezen tények tükrében már nem is csoda, hogy az eszkimóknál igen ritka az infarktus. Náluk a napi halfogyasztás 20-400 g közé esik, ezáltal pedig legalább 10-szer több omega-3 zsírsavat vesznek magukhoz, mint a közép-európai emberek.
Ezzel szemben Magyarországon még az európai átlagnál is jóval kevesebb halat fogyasztjuk. Viszont a szív és érrendszeri megbetegedéseink, illetve az ebből eredő haláleseteink mennyiségét figyelembe véve, azt hiszem nem ártana növelni az omega-3 bevitelünket.

A www.egeszsegtaram.hu oldalon található információ kizárólag információadás, tájékoztatás céljára szolgál. Nem alkalmas diagnózis felállítására, és nem helyettesíti az orvosi kezelést. Nem állítunk fel diagnózist, nem végzünk kezeléseket, és nem adunk orvosi tanácsokat sem személyes találkozások során, sem az Interneten keresztül. Egészségügyi problémákkal kérjük, minden esetben forduljon megfelelő szakemberhez. Az információ semmilyen körülmények közt nem helyettesítheti a szakorvosi tanácsadást vagy kezelést. A www.egeszsegtaram.hu minden felhasználójának nyomatékosan felhívjuk a figyelmét arra, hogy tüneteivel a kezelőorvosához forduljon, és ne kezdje saját magát kezelni, illetve ne próbáljon módosítani az orvos által előírt kezelésen, vagy esetleg az orvos által előírt kezelést abbahagyni. A www.egeszsegtaram.hu tartalma nem használható gyógykezelés kiválasztására, alkalmazására vagy befejezésére. Az oldal tartalma nem helyettesítheti képesített és elismert orvos tanácsát vagy kezelését.

Webáruház készítés
arradar.hu